Kajak.


I lördags förmiddag åkte jag in till stan och mötte upp resten av scoutledarna. Sen åkte vi till Tranås, där vi hade hyrt en stuga/hus som låg vid sjön där, Sommen. Jättefint läge och jättefint hus! Vi hade fixat kajaker också, många av oss (bl.a. jag) hade aldrig suttit i en kajak. På lördagen var det jättefint väder också.

Jag tyckte det var lite tråkigt att bara åka runt och paddla, så jag ville testa nått mer. Fick för mej att ja skulle prova att göra en sån där eskimåvändning, rullning, eller vad det nu heter. Man välter kajaken så att man hamnar uppochner, och sen snurrar man upp den igen. Jag fick lära mej hur man gör i teorin iaf, så skulle jag testa då. Det var lättare sagt än gjort! Jag kunde inte välta kajaken! Det var svårt som bara den! Fick luta mej så mycket att hela jag var i vattnet innan kajaken knappt lutade. Det gick inte så bra alltså. Sen var jag i vattnet jättelänge innan dom andra fick upp mej, de skulle öva på att rädda mej.

Idag paddlade jag i en annan kajak som var mycket vingligare, så den hade jag iaf inte haft några problem att välta. Men jag blev blöt så det räckte ändå. Vi paddlade till en strand där vi gick av, och sen skulle vi gå en bit och korsade en bro över en bäck. Men jag tyckte att bäcken var tillräckligt smal för att hoppas över. Den va väl 3 meter eller nått. Så jag tog sats, sprang och stampade av. Tyvärr fanns det inte så mycket att stampa av på. Det var sumpmark/lera. Så jag kom inte jättelångt, landade nånstans i andra änden av bäcken och trillade framstupa i vattnet. Dom andra skrattade rätt mycket åt mej. Jag förstår dom! Fick massa grus i munnen, haha.

Hade en jättetrevlig helg iaf, spelade fotboll och munchkin, åt massa gott och var med massa braiga människor! Mys!

Vi har kanothajk med klassen i morgon och på tisdag tror jag, men jag vet ingenting om tider och så, och inte om något annat heller. Men jag har sagt innan att jag nog inte vill med. Är fortfarande rätt krasslig också. Halva min hals är död. Så det blir inget för mej. Men det är ingen skola iaf. Får väl jobba ikapp med det allra sista nu då, sen är det slut, STUDENTEN den 5 juni!!! Hurra! Då är alla som vill välkomna hem för mat och tårta och sånt från tre och framåt eller nått. Vi springer ut vid 1 :) Kom kom!

20 dagar, 9 skoldagar..

Kommentarer
Postat av: Sofia

Svar: Vad kul att du tyckte jag var till lite hjälp i alla fall. även om jag tyvärr inte kan hjälpa till så mycket.



Det låter ju jätte bra att dom är så öppna och trevliga. Men det låter ju lite tråkigt att det inte känns sådär speciellt till dig. Du får tänka på hur du ska göra. :) Även om jag vet hur svårt det är, jag var nära att tacka ja till en familj i californien som lät bra och var jätte trevliga, men det var inte sådär "jaa jippie det här är min familj". Men dom var jätte bra ändå. Men sen dök min familj upp, och då tackade jag nej till californinen på en gång, för då kännde jag att det var ingen mening att "ha dom kvar". Så du får tänka, och tänka och tänka. ;)



Och kul att du får så mycket matcher, även om den senaste inte var någon bra familj för dig.

Man får lämna USA när man är au pair. :) Bara man har med sig alla visumpapper, pass m.m som man behöver för att komma in i landet igen.

2010-05-16 @ 23:41:35
URL: http://sofiaaupair.blogg.se/
Postat av: linnea

Åh vad kul att jag hittade din blogg, har läst allt du skrivit nu, intressant :) jag planerar (eller jag SKA!!) nämligen att åka iväg i september/oktober, sitter och väntar på samtal från SI så att vi kan boka in en intervju så jag har ännu inte kommit så långt i den processen.



Men alltså jag undrar en sak, jag har pratat med en del som åkt med CC och då måste man tacka nej till en familj innan man får en ny. Men det verkar inte vara så med SI eftersom du haft flera matchningar och haft kontakt med flera familjer samtidigt? Eller hur fungerar det? :)

2010-05-17 @ 15:49:57
URL: http://linneah.devote.se
Postat av: Nathalie

Ja, från första gången jag läste informationen om familjen och såg bilderna kände jag dierkt att det här kan nog vara min familj. När jag pratade med min värdmamma söndagen efter kändes det ännu bättre. Jag frågade au pairen om hon kunde hitta någon nackdel med familjen, men hon sa att det 'är väldigt svårt. Skulle väl i så fall vara att man får jobba vissa helgkvällar då och då, men det får ju i stort sett alla och det gäller ju att ge och ta och ställa upp för varandra. Så jag tycker inte det är något problem. Mina värdbarn blir fyra och sex år tills jag kommer. Enligt deras nuvarande au pair är de jättegoa barn, lättsamma och roliga. Det jag verkligen gillar med den här familjen är att barnen inte är jättegamla, att föräldrarna verkar vara väldigt förstående och hjälpsamma. Min värdmamma känns väldigt öppen och varmhjärtad. Plus att det är ett väldigt bra schema! Något som jag personligen tycker är jätteviktigt är hur de ställer sig för att välkomna min familj och vänner till USA. Och de får jättegärna komma på beskök och sova över. Jag får också ha kompisar som får övernatta och så. Det finns också väldigt många au pairer i området säger dem. :)



Ja, det där med husdjur är svårt eftersom så många familjer i USA har husdjur. De flesta verkar faktiskt ha mer än ett djur också. Min värdfamilj har t.ex. två hundar. Men detta är ditt val så välj det som känns bäst för dig! Du som söker med SI kan ju matchas med många samtidigt och familjen verkade ju inte ha så bråttom, skrev du ju. Så det är ju skönt! Jag kännde lite att om jag tackade nej till familjen kanske det inte skulle dyka upp något bättre, man kan ju aldrig veta liksom. Så jag vågade inte ta den risken. Men ta dig en funderare och överväg fördelar och nackdelar. :) Lycka till !! :) Kram

2010-05-17 @ 17:04:11
URL: http://nathaliesbloggg.blogg.se/
Postat av: linnea

Jag har inte hunnit så långt med ansökan, har inte fixat referenser och allt sånt man ska scanna in ännu. Men det kommer :) Pratade med en trevlig tjej från SI idag och jag kan inte komma på någon intervju innan jag tagit körkort vilket jag ska göra om 1-2 månader så jag kommer gå som på nålar tills dess.. :( Redan nu kan jag knappt sova om nätterna för att jag längtar så, har velat åka som aupair i flera år och nu är det dags så jag längtar ihjäääl mig :)

2010-05-17 @ 18:35:53
URL: http://linneah.devote.se
Postat av: Matilda

Jo men tror du jag åker in för EN lektion va? ;) hm..ja det har jag nog! Men hur ska du få dom hade du tänkt dig? Jag kommer ju inte till skolan förrens torsdag nu!

2010-05-17 @ 20:20:46
URL: http://matildagust.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
.
RSS 2.0