Ändrade planer?


Nu har jag pratat med SI igen. Jag har fått reda på att det är helt säkert att jag INTE kan få en enda matchning med barn under 2 år, om jag inte fixar mer timmar. Och det är rätt många timmar som behövs. Jag vill verkligen ta hand om små barn, åtminstone en som är en liten plutt. Jag har alltid älskat småbarn, det är det bästa jag vet. Så det känns sjukt sjukt surt att jag dels inte vetat detta tidigare, och dels inte helt bestämt mig om vad jag vill. Om jag sagt från allra första början att det är småbarn jag vill ta hand om, så hade jag säkert fått reda på detta tidigare.

Nu kommer vi till det här med ändrade planer, kanske. Jag kan ju skaffa fler timmar med småbarn. Fixa praktik eller liknande på dagis vore ju bra. Om jag får jobba på dagis i fyra veckor så blir det väl nästan 200 timmar. Och om man räknar ihop det med de timmar jag redan har, så skulle det räcka. Men fyra veckor är en månad. Än så länge går jag ju i skolan, så jag skulle som allra tidigast kunna jobba mitten av juni till mitten av juli. Jag hade tänkt att åka i Juli!

Familjer brukar börja leta efter sin au pair ungefär 3 månader innan de vill att man ska komma. Om jag blir tillgänglig för småbarnsfamiljer från mitten av juli, kommer mest troligt familjer höra av sig som vill ha sin au pair i oktober! Är jag villig att vänta till oktober med att åka, om det betyder att jag får komma till en familj med små barn? Detta är vad jag funderar över nu, och det är jobbigt! Jättejobbigt!

Är skitsur över att jag inte vetat detta innan, att jag inte tagit tag i detta innan. Hur viktigt är det för mej? Jag har hållt på med min ansökan sen december typ, jag har haft gott om tid på mej! Vart försvinner tiden, vad händer egentligen? Vad kan jag offra?

Det finns så många fördelar med att åka i sommar. Vad väger tyngst?

JAG VET INTE!

Kommentarer
Postat av: Lollo

Synd att du har missat de med att man verkligen inte kan ta hand om småbarn under 2 år om man inte har de 200 timmarna. :/

2010-05-19 @ 12:00:52
URL: http://sundaay.blogg.se/
Postat av: sigrid

Jag kan ju rekomendera dig att söka med CC med, inte för att de är jättebra, men där kommer du absolut får matcher med småbarnsfamiljer, jag blev matchad med kankse 10 familjer, varav 6 familjer hade barn under 2 år, och varav en familj som hörde av sig hade barn under två år, och ha då i åtanke att jag inte hade alls mycket erfarenhet från yngrebarn, eller jag har ju meest erfarenjhet från barn under 4, men inte unbder två :)

2010-05-19 @ 13:02:53
URL: http://sigridiusa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Svar: Vad synd att du inte fick information om det tidigare. :( Ganska så irriterande! Faktum är att jag tänkte precis säga att du kanske kan testa att söka med CC också, men så såg jag att Sigrid redan rekomenderat det. och jag tror hon har mer erfarenhet än mig eftersom jag endast har sökt med SI. Så om jag var du skulle jag stanna kvar hos SI men samtidigt söka genom CC också. :)och om det tar långtid att hitta en familj kanske du kan praktisera i sommar och få ihop fler timmar till SI. :)



Lycka till!

2010-05-19 @ 16:56:23
URL: http://sofia
Postat av: Sofia

Gah vad irriterande att jag råkade trycka på eneter innan jag skrivit färdigt mitt namn och bloggadress! Men det var i alla fall jag som komenterade över. :)

2010-05-19 @ 16:57:31
URL: http://sofiaaupair.blogg.se/
Postat av: Sofie

Om du nu inte vill söka med CC som jag såg att Sigrid & Sofia hade kommenterat så är väl egentligen enda alternativet att göra praktik o åka senare OM det nu verkligen är så att du måste ha småbarn.



Tycker ändå att du samtidigt ska prata med andra familjer som du blir matchade med då jag tror att man inte ska låsa sig allt för mycket, då det finns så många andra saker som avgör om ditt år blir bra än åldern på barnen. Sen vet jag inte om du tycker att en 2-åring är för gammalt då du ändå kan matchas med dem. Jag matchades själv med flera familjer med 2-åringar.. Jag hade själv sett mig själv med lite äldre barn (dock inte så att jag gick runt o verkligen ville ha det eller vad man ska säga) o nu ska jag ju ta hand om en 6- & en 2-åring. Sen om du matchar med någon familj medan du gör praktik så kan du ju se den som en bra erfarenhet helt enkelt.

2010-05-19 @ 17:43:35
URL: http://sofiesusa.blogg.se/
Postat av: emma

hej:)

nu kommer jag med ett lite evil tips men alvarligt talat man vill ju komma iväg så fort som möjligt! Du har inte nån kusin eller moster med småbarn som kan vara en referens och säga att du tagit hand om deras barn!? Jag menar om man säger att du har jobbat tre helger och sovit över medans föräldrar varit borta så blir det ju iallafall ca. 150h;)

Man behöver inte vara så himla ängla-lik;b du klarar ju av att ta hand om barn under 2år, så timmar ska ju gå att fixa på papper;P



Tror inte att det går snabbare om du byter till cc för då måste du ju fixa en helt ny ansökan!

Så jag säger lägg på lite extraa timmar och kryddaXD

//Emma

2010-05-19 @ 19:03:02
URL: http://emmaistaterna.blogg.se/
Postat av: Michaela

Haha, ja från M-lund så jag känner säkerligen dom! Är ju ett så litet ställe! Vad heter dom? :) Hur går det med ansökan? :) Kram

2010-05-20 @ 03:33:35
URL: http://michaelanyberg.blogg.se/
Postat av: Tobbe

Hejsan. :) Allt bra?

Jag har frågestund på min blogg, Ställ en fråga du med.. :) Inga frågor är dumma.. =)



/ Tobbe. :)

2010-05-20 @ 03:50:43
URL: http://tobbees.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
.
RSS 2.0