Lite frågor från mej.


Jeii, tjena! Jag är glad idag. Glad nu, i livet. Jag har tagit studenten, kan inte fatta det ibland asså. Jag ska flytta till USA om 80 dagar, något som jag ser fram emot underbart mycket! Jag är lycklig, jag älskar mina vänner och jag älskar mitt liv just nu! Det är härligt :)

Nu när matchningsprocessen är över och jag har en familj som det är bestämt att jag ska till så börjar nästa fas gällande att åka som au pair. Jag måste fixa visum, hälsoundersökning, resväskor, presenter och allt annat smått och gott. Känner nu att det på det sättet är skönt att jag inte kommer iväg förräns september. Om jag skulle åka nu i sommar skulle det kännas jättestressigt att fixa allt. Nu har jag tid, tid som säkerligen kommer gå jättefort så att jag blir tvungen att stressa massa på slutet iaf, men just nu har jat tid.

Skönt att inte ha sommarjobb nu också. Jag kan boka in min hälsoundersökning när jag vill, kan boka tid till ambassaden när som helst, och följa med kompisar överallt på semester hela tiden. Lovely! Dessutom kan jag vakna varje morgon utan att känna att jag måste göra någonting. Jag njuter verkligen!

Har varit barnvakt idag också och jag älskar det!

Okej, men gällande au pair och sådär så har jag lite jag funderar över, och eftersom många av er som läser min blogg själva ska åka som au pairer så kanske ni kan hjälpa mej att tänka?

~ På visumblanketterna jag tror jag ska fylla i stavas mitt efternamn Wahlstroem i stället för Wahlström, och Nässjö skrivs i stället Naessjoe. Är detta ett problem?

~ Vad är det man behöver ringa om och beställa för papper angående visum och så?

~ Jag vill köpa en resväska, det står att man får ha med sig en medium sized väska på max 23 kilo. Hur stor är en medium? Jag vill ha en bra, en lätt som det får plats mycket kläder, men hur vet man vad man ska köpa? Tips? Dessutom vill jag gärna ha en matchande handbagageväska.

~ Jag undrar om jag borde berätta för min värdfamilj att jag bloggar, så att jag kan fråga om jag får lägga upp bilder på barnen. Men om jag berättar det nu kommer de säkert läsa min blogg, och då kan jag inte lägga ut bilder på deras presenter och så. Hur har ni gjort?

~ Något mer jag borde tänka på/göra innan jag åker?

Taack för hjälpen, schysst om folk svarar. Jag har gått med i typ 1000 olika au pair grupper på facebook för att hitta resekompisar och så. Det är galet vad mycket grupper det finns, och det är svårt att hålla koll på alla. Men facebook är bra iaf.

Har mailat värdmamman och sagt att jag är hemma och att jag gärna vill skypa med familjen. Jag har faktiskt fortfarande bara pratat med dom en enda gång. Det känns inte så. Jag vill prata mer med deras au pair också, då kanske hon kan ge mej tips på vad jag ska köpa för presenter.

Detta var dagens (eller nattens) tankar och funderingar. Någon mer som ska fixa visum förresten, som vill träffas i Stockholm?

Sova gott!


Kommentarer
Postat av: Lollo

Å = aa Ä= ae Ö= oe i visumet.

Vad är det för papper du skriver om att man ska beställa? Man får alla papper man behöver av SI osv.

2010-06-18 @ 11:33:53
URL: http://sundaay.blogg.se/
Postat av: Elin

Hääärligt!

Jag är faktiskt lite nervös! Jag är på min första match, och allt känns nästan för bra för att vara sant. Familjen är precis som jag, har samma intressen och så vidare. Det känns hur bra som helst. Ska det verkligen kännas såhär bra?! Det är lixom FÖRSTA matchen?! Helt sjukt..



Jadu, jag hade hört lite om CC och gick på ett informationsmöte, och tyckte att allting lät jättejättebra. Man hade så mycket stöd i hela processen och de hade lösningar på det mesta. Man kände sig trygg i deras verksamhet, det var nog det som gjorde att jag valde att åka med dem :)

2010-06-18 @ 11:45:53
URL: http://aupairelin.blogg.se/
Postat av: malin

Personbevis 120 ska du beställa på skattekontoret!

och du bör nog ta upp bloggen när du känner dom och kommit dit, nu är det ju inte så kul att lägga ut bilder och namn på dom iaf, så gör de när du är där

2010-06-18 @ 12:02:27
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: Tinde

när ska du till ambassaden?

2010-06-20 @ 01:38:43
URL: http://tindes.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
.
RSS 2.0