Jag är så väldigt duktig, ambassaden bokad.


Yeah, idag har jag varit duktig gällande visum och sånt. Bad mamma ta ett kort på mej med min vanliga kamera mot en vit vägg. Lätt som en plätt, varför gå till en fotograf? Man ska ju ändå bara ha fotot på datorn, behöver ju inte framkallas. Sen laddade jag upp det på ds-160, och så submittade jag det och fick min confirmation page. Brabra :)


                                                                                            visumfoto

Sen bokade jag tid på ambassaden. Det fanns tider från den 9 augusti tror jag, jag tog den 19. En torsdag. Om ni vet någon annan som ska dit då, säg till! My friend Mikaela följer förhoppningsvis med till Sthlm, vi åker i så fall upp på onsdagen och shoppar och har oss. Sen sover vi hos hennes moster, jag drar till ambassaden på torsdag morgon, och sen är vi kvar tills vi ska hem. Det blir asbra!

Jag har också ringt och beställt "120-personbevis med alla relationer". Det är ett speciellt personbevis man behöver ha med sig till ambassaden. Ringde först till medborgarkontoret, blev kopplad till självservice som inte hjälpte mej ett dugg. Då ringde jag till skattekontoret i Eksjö (för nässjö har inget telefonnummer till sitt skattekontor?) blev vidarekopplad till deras nya nummer, kom till växeln, blev vidarekopplad till folkbokföringen, och där fick jag äntligen beställa mitt personbevis. På engelska med stämplar, tänk på det alla som ska beställa!

Jag skickade idag även iväg ett mail till min värdfamilj. Jag skrev vad jag gjort i sommar, frågade hur de hade det, undrade lite mer saker, och bifogade 14 bilder. Jag vill ju inte att de glömmer bort mig.

Det känns som att det inte är en lika stor grej för en värdfamilj att få en ny au pair, som för en au pair att få en värdfamilj. De gör ju detta varje år! Även att just min värdfamilj bara haft en 1 au pair innan. Men det är nog mer speciellt för oss au pairer. Fast ändå är det självklart speciellt för dom med, att få en ny "familjemedlem" varje år. Men jag inbillar mej att de får mer rutin på det :P Men jag kanske har fel. Jaja. Min familj säger iaf att de ser fram emot att jag ska komma, och jag får väl lita på det ;D

I am happy, oh so happyyyyy :)

Byebye

Kommentarer
Postat av: micaela - blivande aupair

ja jag lär väl hålla ut, har inget val. men det tar lite på självförtroendet när man inte hör något alls, :(

2010-07-16 @ 06:25:26
URL: http://mmicaela.devote.se
Postat av: micaela - blivande aupair

ja jag har tänk så, detta får vara dag ett för det är ju typ nu som jag ser att jag är machningsprocessen =) känns som nytt hopp!

2010-07-16 @ 11:06:26
URL: http://mmicaela.devote.se
Postat av: sigrid

njä, det var inte sådär jätte snyggt! HA.. men vadå då.. det är ju svenskt ;P



Men tänk ändå.. få en ny au pair.. en med nya matvanr, en som gör saker annorlunda.. har svårt med språket och allt.. hah! det är nog liiite jobbigt.. ;P

2010-07-17 @ 04:33:53
URL: http://sigridiusa.blogg.se/
Postat av: sofia

hej jag undrade en grej med 120-personbevis med alla relationer. måste det vara på engelska och med stämplar?

2010-07-19 @ 16:01:00
Postat av: Malin

Måste bara skriva; tack för din blogg!

Utan din blogg hade jag inte vetat vad jag skulle svara när jag ringde skatteverket idag och dom frågade : "ska det vara på engelska och med stämplar?"

Tusen tack, din blogg är väldigt behövlig! :)

2010-09-20 @ 12:19:53
URL: http://glitterdream.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
.
RSS 2.0