Kostnader.


Jag fick en fråga om hur mycket det kostar att åka som au pair med SI, allt som allt. Så här kommer en liten lista:
               

Detta är vad ALLA behöver betala, som åker med SI. Sen behöver man göra lite mer grejer, men det kostar olika mycket beroende på var man bor. Hälsoundersökningen t.ex. kostar väldigt olika beroende på vart man går. Har hört vissa som gått till skolläkaren helt gratis, så om man fortfarande går i skolan när man söker som au pair så är det ett starkt tips. Annars kan det kosta allt från 100 till 1000 kronor. Detta är vad jag fick betala:

~ 300 kronor, hälsoundersökning
~ 250 kronor, TBC-test

Då blir det 5372 kronor.

Sen köpte jag även ett nytt pass, 400 kronor. Men det har man ju ofta sen innan.
Köpte även en resväska för 1195, jag reste till Stockholm för 227, köpte presenter till värdfamiljen för 650. Men allt det sista är ju frivilliga saker.

Lägger man ändå in de avgifterna på totala priset så blir kostnaden 7844 kronor. Men jag tycker inte riktigt att resväskepriset ska räknas in. Det var från pengar jag fick i studentpresent, annars hade jag nog köpt något betydligt billigare.

Men, nu vet ni alltså vad det kostar att åka med SI. Personligen tycker jag att det är väldigt billigt. Man får mat och boende i USA under ett helt år! Plus att man får tillbaka 200 dollar av SI när man åker hem efter ett år. Det är (just nu) 1493 kronor! Ta bort det från de 4822 kronor som alla betalar så blir det ju bara 3329 kronor!!

Jag har inte sett någon annan organisation som tar så lite betalt från oss au pairer. Enligt min åsikt är SI den bästa och den billigaste organisationen. De är verkligen inte sämre för att de tar mindre betalt av oss som vissa tror. De tar i stället mer betalt av värdfamiljen ;)

Aja, här har ni iaf all fakta om pris och kostnader, så får ni själva bestämma vilken av summorna ni vill räkna efter.

Tackhej!

Kommentarer
Postat av: Maja

Jag har redan ansökt genom CC, varit på intervju och allt. Håller på att ta körkortet nu bara. Men nu har jag börjat fundera på om det inte är mer värt att åka med SI istället, dels eftersom det är billigare, CC har höjt priset, allt som allt kommer det att gå på typ 12000. Och sen har jag hört så mycket skit om dem. Men det känns samtidigt så omständigt eftersom jag höll på aslänge med ansökan och alla referenspapper och sånt, och att behöva åka till Sthlm på en ny intervju... Hur går själva ansökan till hos SI? Är allt online? Kan referenserna fylla i online också? Eller måste jag hålla på och krångla en gång till och dela ut papper till alla och räkna timmar och skicka in och blablabla? Mest det som känns jobbigt, haha. Resten av ansökan går väl rätt fort att fylla i eftersom jag redan har en färdigifylld CC-ansökan.



Tacksam för svar :)

2010-08-26 @ 00:04:54
URL: http://bitterhaggorna.blogspot.com
Postat av: Maja

Och juste, hur många referenser behöver man? :p

2010-08-26 @ 00:14:54
URL: http://bitterhaggorna.blogspot.com
Postat av: Anonym

Komiskt!! tänkte skriva ett sånt här inlägg också för dom som vill veta, kunde inte skrivit det bättre själv :P Okej om jag kopierar inlägget och länkar dej?

SI ÄR BÄST

2010-08-26 @ 11:04:51
URL: http://josefinaupairinamerica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
.
RSS 2.0