Ambassaden.


Igår, torsdag, var jag på Amerikanska ambassaden i Stockholm. Tänkte berätta precis hur det gick till för den som undrar.

Hade klockan på 05.25, åkte med tunnelbanan 06.43 och var framme på T-centralen 07.16. Sedan tog jag buss 69 från Sergels torg som gick klockan 07.27, och var då framme på ambassaden vid 07.36. Då fick jag ställa mej i kö utanför ambassaden. Det var då redan 16 personer framför mig. Dom öppnar ambassaden vid 08.00. Då får man gå fram en i taget till en engelsktalande snubbe där man visar sitt pass, sitt frankerade kuvert, kvittot att man betalat visumavgiften, samt bekräftelsen av ds-160. Utan dessa dokument får man inte komma in alls, så de är viktiga.

Sen fick man gå igenom en sån kontroll som finns på flygplatser. Handväskan röntgades, och man fick lägga ifrån sig all elektronik i ett litet fack, typ mobil och kamera. Sen fick man gå in på själva ambassaden, där man fick sitta inne och vänta. Även där blev man framskickad en och en, till en liten lucka. Där satt det en kille som pratade svenska, och tog emot alla mina papper. Han sa: Ska du åka som au pair, vad kul! Har du fått familj än, vet du vart du ska bo? Så berättade jag vart jag skulle och då frågade han Vad jobbar föräldrarna som? Sen gav han tillbaka några av papprena, som man tydligen inte behövde. Det var bl.a checklistan på vad man skulle ha med sig, som man skulle skriva ut från sidan där man ansökte om visum, den behövdes inte.

Efter det fick man sitta i en väntsal (igen!) och kolla på BBC news eller nått sånt. Så ropades det upp namn i en högtalare. Då fick man gå till en lucka. Där satt en tant som pratade engelska, och som hade alla mina papper. Hon frågade hur gamla barnen var, och vilket college jag skulle läsa på i USA. (Eller hon frågade om jag skulle plugga, jag svarade "ja", och då frågade hon vilket college). Sen skrev hon på mitt ds-2019 papper, satte en stämpel på det, och sa att det var mycket viktigt att jag tar med mej det till USA. Och så fick jag några info-blad också. Hon sa att mitt pass kommer om en vecka, och sen fick jag gå.

Allt var mycket enkelt, inte svårt alls, inget att vara nervös för. Man behöver bara vara beredd på att vänta, vänta, och vänta. Men det var inte så farligt ändå, tog totalt 2 timmar från det att jag ställt mej i första kön. Det var som sagt 16 pers före mig, och när jag fick gå in var det minst 50 personer bakom mig. När jag kom ut från ambassaden och var helt klar var det fortfaradne folk som stod där ute i kö, så det är mycket bra att komma innan 8, annars får man står där ute i många många timmar. Jag kom 07.36, den tiden rekommenderar jag. Inte senare!

Och se till att ni har med er alla papper!
Då kommer allt gå jättebra :)

Lycka till alla andra som ska till ambassaden, nu har jag bara 18 dagar kvar till USA!!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej igen !

Jag åker också den 7e från Landvetter. Vet dock inte vilken tid ännu eftersom jag åker med SI och vi får inte våra tiden förrens en vecka innan. Vilket bolag åker du med ?



Härligt! Jag hänger gärna på, slipper man känna sig ensam haha! alltid trevligt med sällskap såklart!



Min familj bor i Sparks, MD.

två små jätte söta barn

en är bara 3 månader och den andra är 1,5 år!

Så jätte små :P!



Hur är din familj ?



2010-08-20 @ 19:14:16
URL: http://josefinaupairinamerica.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jag hade missat ett av de där papperna när jag skulle dit.. så jag stod och köade i typ 2 timmar och kom inte in, fick sticka iväg och fixa det där och sedan komma tillbaka och köa igen. :P

2010-08-20 @ 21:06:07
URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sv: Det med streckkoden på, hade inte fattat att man skulle ha med sig det :P haha.

2010-08-20 @ 23:26:08
URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sv: Jag fick springa till ett bibliotek och göra om formuläret och skriva ut ett nytt. :P



yeees, one tree hill! i love it!

2010-08-20 @ 23:51:46
URL: http://sandraaandersson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sv: Jaa antagligen kommer vi det, hehe!



Va kul, låter grymt kul det där med Grekiskan !!

nervös inför att åka?

2010-08-21 @ 09:50:35
URL: http://josefinaupairinamerica.blogg.se/
Postat av: malin

jo men då gå nog gränsen där mellan 50/60 talet, min mamma är precis född 59, så det kunde gått, men icke ;D

2010-08-21 @ 10:07:35
URL: http://wakoo.blogg.se/
Postat av: malin

jo men då gå nog gränsen där mellan 50/60 talet, min mamma är precis född 59, så det kunde gått, men icke ;D

2010-08-21 @ 10:07:36
URL: http://wakoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
.
RSS 2.0